A napokban volt hír a TV-ben és az interneten, hogy egy alvállalkozást nem fizettek ki a megrendelői egy vasútállomás felújításánál. Természetesen alvállalkozói láncok alakultak ki és aki a tényleges munkát végezte a lánc cégén ahhoz a megrendelő (MÁV) pénze már nem jutott el. A vállalkozó szerette volna elvinni a jogos tulajdonát, de a MÁV (fegyveres!) biztonsági emberei nem engedték.
Hasonló történt a Megyeri (Chuck Norris) Híd esetén is és számos állami cég által megrendelt infrastrukturális beruházásnál.
Mi itt a hiba? És mi lett volna a megoldás?
Igen egyszerű: a rendőséggel kellett volna garantálni, hogy az alvállalkozó elvihesse a ki nem fizetett, beépített tulajdonát. Ebben az esetben egy földbe épített transzformátort.
Miért lett volna ez jó? Azért, mert ekkor az állami megrendelő megtapasztalta volna, hogy nem elég a generálkivitelezőt kifizetni, hanem olyan szerződést kell kötni, hogy az alvállalkozót kifizetéseit is szavatolja a generálkivitelező.
Kár, hogy kihagytuk ez a helyzetet.